Article title:   Instalacja systemu XOOPS
First posted:   Tue 07 Aug 2007
Description:   W tym artykule przedstawimy proces przygotowania oraz instalacji systemu XOOPS.
Article text:
KROK 1 – Przygotowanie serwera
Aby zaistnieć w sieci z własnym serwisem niezbędne jest oczywiście posiadanie przestrzeni dyskowej, czyli serwera, na którym umieszczamy naszą stronę. XOOPS, jak inne CMSy wymagają obsługi języka PHP i na to przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę. Zaleca się, by w miarę możliwości była to wersja 5, co związane jest z przyszłą rozbudową systemu i jego modułów w oparciu o tę właśnie wersję.
Kolejną rzeczą jest przygotowanie bazy danych (jeśli nie mamy tej możliwości, musimy zakończyć na tym naszą przygodę, ale wystarczy tylko dobrze poszukać, by znaleźć darmową przestrzeń dyskową, wraz z dostępem do bazy danych). Do naszej instalacji najlepsza będzie baza MySQL w wersji 5 lub wyższej.

Do instalacji przygotowujemy pustą bazę danych oraz dane konta administratora. Do przeprowadzenia instalacji niezbędne będą: host naszej bazy, jej nazwa, login użytkownika i hasło do konta.



KROK 2 – Przygotowanie instalacji
Czas na przygotowanie paczki instalacyjnej. W tym celu wchodzimy na stronę polskiego wsparcia – www.xoops.pl gdzie po prawej stronie znajduje się bezpośredni link do najnowszej wersji systemu. Zawiera on już pliki językowe i nie wymaga pobierania czegokolwiek, aby móc uruchomić swoją pierwszą stronę opartą na XOOPSie.
Ściągamy paczkę na swój dysk, rozpakowujemy (pliki zostały zarchiwizowane w formacie „.zip” lub „.tar.gz”. Kolejnym krokiem jest połączenie się z naszym serwerem FTP (chyba oczywistym jest to, że należy mieć wcześniej zainstalowanego klienta FTP i skonfigurowane konto.
Najnowsza wersja, która była dostępna podczas pisania tego artykułu, to XOOPS 2.0.16 , na jej przykładzie pokażemy proces instalacji. W paczce znajdują się 3 pliki i 4 foldery. Pliki z rozszerzeniem „.php” oraz folder „upgrade” przeznaczone są dla użytkowników wcześniejszych wersji z serii 2.0.x (x=>13) i mogą być przez nas skasowane. Folder „docs” zawiera dokumenty dotyczące tej realizacji oraz co ważne – manual instalacji, który również polecamy. W folderze „extras” znajduje się jeden plik, który na początek z pewnością nie będzie Wam potrzebny, dlatego pominę jego opis. Creme, de la creme, czyli najważniejsze znajduje się w folderze o nazwie „htdocs”. To właśnie jego zawartość, a nie sam folder wrzucamy na nasz serwer (rys. 2), a że jest to ponad 4 Mb to możemy śmiało zaopatrzyć się w kawę. Gdy już nasze pliki znajdują się na serwerze, przystępujemy do nadania praw zapisu (CHMOD 777) katalogom „cache”, „templates_c” oraz „uploads”, a także plikowi „mainfile.php”. Jeśli nie wiesz czym są prawa dostępu do plików, jak nadaje się chmody zapraszamy do obejrzenia dołączonego do numeru filmu instruktażowego, gdzie na przykładzie programu Total Commander dokładnie pokazujemy co należy zrobić.



KROK 3 – Instalacja
Przechodzimy teraz do najważniejszego etapu naszych przygotowań. Otwieramy przeglądarkę i wpisujemy w pole adresu nazwę naszej domeny, lub adresu katalogu, w którym znajdują się pliki, które przed chwilą wgraliśmy.
W naszym przypadku www.xoops.nazwa.pl. Adres automatycznie zmieni się na http://xoops.nazwa.pl/install/index.php. W tym momencie rozpoczynamy instalację skryptu.
Na początek ustawiamy polską wersję instalatora – wybierając z listy pole „polish” i naciskając przycisk „Next/Dalej” znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu. Kolejny ekran to przypomnienie podstawowych wymogów dotyczących instalacji oraz środowiska serwera. Ważnym jest przypomnienie włączenia w przeglądarce obsługi cookies i skryptów java!
Chmody mieliśmy już zmienione, zwykle obsługa cookies i jest również włączona, ale nie zaszkodzi nam się upewnić. Na filmie widać dokładnie, gdzie w przeglądarce znajdują się interesujące nas opcje (pamiętajmy, że w przykładzie pokazujemy wszystko przy użyciu przeglądarki Firefox, której używanie mocno polecam).
Lecimy więc (dalej – jako obrazek) skrypt sprawdza poprawność ustawionych przez nas praw zapisu dla folderów i pliku „mainfile.php”. Powinniśmy więc widzieć następujący obrazek.
Następny krok jest najważniejszym ze wszystkich. Ważnym jest to, by dokładnie i poprawnie wpisać wszystkie wymagane pola. Nie ma ich wiele, ale właśnie tu popełnianych jest najwięcej błędów i pomyłek.
(zdjęcia z bazą danych i konfiguracją)
Po to właśnie potrzebne nam były dane serwera baz danych. Zwróćmy uwagę, na dwa ostatnie pola konfiguracji. Stanowią one dwie podstawowe zmienne w systemie. Pierwsza jest fizyczna ścieżką do serwera, w którym znajdują się pliki systemu, druga to ścieżka wirtualna, czyli adres wpisywany w okno przeglądarki. Warto zapamiętać odpowiadające im kody Smarty – odpowiednio „<{$xoops_root_path}>” oraz „<{$xoops_url}>”, które będziesz później stosował choćby przy edycji wyglądu swojego portalu.
Następne dwa ekrany to po pierwsze potwierdzenie wprowadzonych przez nas danych, mamy więc możliwość ich weryfikacji, a następnie zapisanie tych danych do pliku konfiguracyjnego „mainfile.php”. Gdy któreś z pól zostało wyróżnione na czerwono należy cofnąć się do formularza danych i poprawić odpowiednie pole. Po to właśnie nadawaliśmy mu możliwość otwartego zapisu, który w tym momencie jest nam zbędny, ale zajmiemy się tym później. Identycznie dzieje się z naszą ścieżką fizyczną i wirtualną, o czym informuje nas kolejny etap.
Przechodzimy teraz do bazy danych. Kreator pyta czy podane przez nas dane dostępu do bazy danych są prawidłowe. Jeśli wszystko jest tak, jak wskazaliśmy powyżej to czas na sprawdzenie poprawności. W przypadku, gdy któreś z pól wyświetla się na czerwono wracamy do wprowadzenia naszych ustawień i nanosimy niezbędne poprawki.
Kiedy wszystko jest w porządku i nacisnęliśmy już przycisk „Dalej” widzimy, że odpowiedź naszego serwisu trwa nieco dużej niż poprzednio. Jest to spowodowane działaniem instalatora na bazie danych. W tym momencie powstaje cała struktura naszego systemu. Powstają odpowiednie tabele i pola, które system wykorzystuje do działania.
Przed nami już tylko dwa kroki do zakończenia instalacji.
Pierwszym jest ustanowienie pierwszego konta administracyjnego. (dane administratora obrazek). Pseudonim administratora – to nic innego jak nasz login, który zarówno jak i jego hasło, warto sobie zapisać. Nie wiem, jak Wy, ale ja robię to przy każdym serwisie, których jest całkiem sporo, a sam mam problemy z zapamiętaniem daty urodzin swojej dziewczyny, wiec uwierzcie, że pewne rzeczy warto jest zapisywać.
E-mail administratora – to e-mail, który będzie zarazem kontem administracyjnym dla systemu i dla Ciebie jako jego admina. Pamiętaj: system nie wysyła za jego pośrednictwem żadnej informacji. To droga, jaką system będzie „komunikował” się z Tobą. Ważne jest aby to konto było czynnym kontem i w miarę regularnie przez Ciebie odwiedzanym, co z pewnością będzie niezbędne, kiedy Twój portal będzie dostępny dla szerszej liczby użytkowników.
Hasło administratora – to hasło wyłącznie do logowania się administratora systemu. To nie hasło do e-maila z pola powyżej. Służy więc wyłącznie dla Ciebie i pamiętaj – do pełnej administracji systemem.
Kolejny ekran mówi nam o powodzeniu zapisu praw dla administratora. Te dane przechowywane są już w zainstalowanej i przypisanej systemowi bazy danych. Możemy zatem zakończyć naszą instalację i zobaczyć co stworzyliśmy. Przed nami pierwsze logowanie do systemu. Klikamy więc na (obrazek) i oczom naszym ukazuje się zupełnie dziewicza strona oparta na XOOPSie.
Pamiętasz jeszcze dane, jakie wpisywałeś? Logujemy się więc do naszego serwisu! Następuje wyświetlenie informacji o powodzeniu naszego logowania i pojawia się – „menu użytkownika”, a w nim link do „Menu administracji”.


Wchodzimy wiec po raz pierwszy do administracji naszego systemu. Tu spotykamy się z dwoma ważnymi komunikatami. Pierwszym jest ostrzeżenie o istnieniu na naszym serwerze katalogu „install”, w którym znajduje się instalator, z którego przed chwilą skończyliśmy korzystać. Drugia niezwykle istotna informacja mówi o prawach zapisu pliku konfiguracyjnego „mainfile.php. W nim znajduje się adres, login i hasło naszej bazy danych, a w niej między innymi dane naszego konta administracyjnego. Po raz drugi uruchamiamy naszego klienta FTP i za jego pomocą usuwamy folder „install” i nadajemy chmod 444 plikowi „mainfile.php”. W tym momencie należy zapamiętać, że wszelkie zmiany, jakie będziemy chcieli robić na tym pliku muszą być poprzedzone zmianą praw dostępu do tego pliku na chmod 666, a po ich dokonaniu ponownie ustawione na 444. W przypadku, gdy się rozpędzimy i zapomnimy o zabezpieczeniu tego pliku zostaniemy o tym poinformowani właśnie na pierwszej stronie panelu administracyjnego.


KROK 4 – Lets XOOPS!
Panie i Panowie. Nasz serwis został zainstalowany! Przed nami najciekawsza praca, czyli zaprojektowanie serwisu, wybór jego wyglądu i funkcjonalności – co w skrócie jest jednoznaczne z instalacją odpowiednich modułów.
Czas więc na krótkie podsumowanie:
1. Do instalacji potrzebujesz
a) serwera www
b) bazy danych MySQL
c) program archiwizacyjny
d) klienta FTP
2. Pamiętaj o zapisywaniu danych, jakie podajesz przy tworzeniu bazy danych, konta www i w końcu swojego konta administracyjnego w systemie XOOPS.
3. Nie grymaś, kiedy coś idzie nie tak. To nie wina systemu. Zwracaj uwagę na podawane dane w procesie instalacji. Nie ma to jak literówka w podaniu np. adresu bazy danych, czy hasła. Nie dość bowiem, że opadają nam ręce, ale i pryskają chęci do pracy.
4. W razie niepowodzeń spytaj doświadczonych użytkowników. Forum na xoops.pl stoi otworem, więc nie bój się pytać. Każdy się uczy, więc nikt nie będzie traktował Ciebie jaklo nieuka, czy lammera. Każdy był nowy, oprócz nas, którzy jesteśmy starzy


Więcej informacji:
Flashowy tutorial
Dokumentacja
Budowa strony opartej na XOOPSie - polecam
This article was originally published on:
Site: [XOOPS] Darmowy CMS po polsku
URL: http://xoops.pl/modules/articles/article.php?id=19